dinsdag 13 mei 2008

Digitaal schoolbord is in... maar werkt het zoals je het wilt?

Tijdens mijn stage van het zesde leerjaar heb ik leren werken met een digitaal schoolbord in de klas. Vele studenten worden afgeschrikt als ze vernemen dat ze hiermee zullen moeten werken gedurende hun stage, ik vond dit helemaal niet erg.
Ik heb zowel de voor- als de nadelen ondervonden. Ik mag gerust zeggen dat na mijn stage ik een echte voorstander ben geworden van het digitaal schoolbord.

De voordelen die je ondervindt:
- Je kan de werkboeken inscannen en zo met de leerlingen klassikale oefeningen maken aan bord, de leerlingen zien aan bord hetzelfde als in hun werkboek.
- Klassikale verbeteringen van toetsen kunnen geprojecteerd worden(bespaart tijd)
- Filmpjes van het internet kunnen worden afspeelt(bv van de middeleeuwen)
- Bij taalbeschouwingslessen kan je onderlijnen en omcirkelen op een ordelijke manier omdat lijnen trekken en cirkels tekenen een optie is op het bord, je hoeft dit niet met een lat en dergelijke te doen.
- ...

De nadelen die je zoal ondervindt:
- Het vraagt veel zoekwerk in het begin
- Als er een internetpanne is op school (zoals ik heb voorgehad) kan je geen filmpjes meer afspelen zoals vooraf gepland
- Je moet vaak erop letten dat je telkens op het icoontje van de pen klikt, anders versleep je heel de boel...
- Het vraagt veel werk en tijd om alle werkboeken in te scannen
- ...

Ik ben heel blij en vooral ook tevreden dat ik het zo'n digitaal schoolbord heb kunnen werken. Ik vond dit heel verrijkend en vooral heel leerzaam. De leerlingen van mijn stageklas hielpen me ook goed wanneer ik iets fout deed met het bord.
Ik vindt het wel jammer dat bij een digitaal schoolbord het mooiste van jhandschrift verloren gaat. Hierdoor leek het vaak alsof ik een slordiger handschrift had.

Geen opmerkingen:

Filmpje kleuters uit 3de kleuterklas (keuzestage)